Wystarczająco dobry rodzic

f_ra_2934_1d329O tym, co znaczy być rodzicem dowiadujemy się z  doświadczeń własnego dzieciństwa, w tym obserwacji swoich rodziców. To jakie mamy zasoby i umiejętności jako rodzice jest w dużym stopniu dziełem przypadku, mniejszego czy większego szczęścia, zależy bowiem od tego, w jakiej rodzinie się urodziliśmy  i jak nasi rodzice radzili sobie w swojej roli.

Nie bądź sam – korzystaj z pomocy

Rodzice często czują się zagubieni, niepewni i przestraszeni. Niektórym trudno jest korzystać z pomocy czy wsparcia innych. Często spotykanym jest pogląd, że „powinni” sobie sami radzić, a korzystanie z pomocy, zwłaszcza profesjonalistów, to przyznanie się do klęski, przyznanie do nieudolności itp. Często jedni rodzice krytykują innych, porównują ich sprawność i  „wyniki” ich oddziaływań wychowawczych ze swoimi.

A przecież wszyscy rodzice chcą by ich dzieci były szczęśliwe i próbują na tyle na ile potrafią dać dzieciom tak dużo jak mogą. Nie mogą dać więcej niż mają. Czasami dają tylko życie. Wszyscy rodzice, w mniejszym lub większym stopniu, przeżywają rozterki, chwile niepewności, trudne uczucia. Poczucie niepewności, lęk, poczucie winy pojawiające się w sytuacjach nietrafionych decyzji czy złość  muszą wpływać na funkcjonowanie rodzica i całej rodziny.

Uczucia te sprawiają, że trudno przeżywać radość ze swojego rodzicielstwa. Drobne sprawy urastają do olbrzymich rozmiarów. W panice podejmowane decyzje często są nieracjonalne. Stale obecne napięcie  prowadzi do zmęczenia, zniechęcenia, a w skrajnych przypadkach do znacznego pogłębiania się złego nastroju i utraty wiary w siebie i swoje możliwości a nawet porzucenia  roli rodzica.

Korzystanie z pomocy innych i wsparcia pomaga uporać się z trudnościami oraz daje rodzicom możliwość odzyskania sił i zadowolenia ze swojego rodzicielstwa. Dla dzieci jest szansą  na spokojne życie i możliwość rozwoju.

Dzieci lubią leniwych rodziców 

Wielu rodziców stara się tak bardzo, że tracą z oczu to, co najważniejsze. Stale zagospodarowują czas dzieci. Każda chwila ma być  pożytecznie spędzona. Przewożą  dzieci z jednych zajęć na drugie. Stale nadzorują i kontrolują przebieg nauczania. Czasami warto zatrzymać się.

Dla relacji z dzieckiem warto być trochę leniwym rodzicem. Po pierwsze po to, by mniej pracując mieć  czas na bycie z rodziną, po drugie, by już w kontakcie z dziećmi czasami nie robić nic więcej, niż po prostu z nimi być. One  marzą o tym, byśmy nie mieli żadnego planu, nie realizowali zadań, niczego ich przez chwilę nie uczyli, nie wymagali, nic nie chcieli osiągnąć. „Choć tato, pobawimy się. Ty i ja. We dwoje.”

Jesteś zmęczony. Masz dość. Chcesz spokoju. Dzieci często przeszkadzają ci. Gdybyś był leniwy, miałbyś dla siebie więcej czasu, a może nawet odkryłbyś, co jest dla ciebie ważne, co lubisz, co sprawia, że czujesz się szczęśliwy. „Zwolnij tato, nie spiesz się tak mamo i nie każ mi tak pędzić. Ja nie chcę uczyć się od was tego, jak być zmęczonym i mieć wszystkiego dość. Naucz mnie jak cieszyć się życiem. Chcę pobaraszkować, robić głupie miny, ganiać się z tobą po ogrodzie, a potem poleżeć na trawie. Mogę ci nawet opowiedzieć, co mi się śniło i jak się tego bałem. Czy cię to interesuje?”

Czasami warto w relacji z dzieckiem po prostu;

  • być otwartym  na to, co się zdarzy, gdy jesteśmy razem
  • cieszyć się z czego się da – dzieci to uwielbiają,
  • być życzliwym, ufać im i nie oskarżać. One się wszystkiego dopiero uczą. Na to potrzeba czasu
  • pamiętać, że ważne jest to, co dzieje się tu i teraz. Każda nowa sytuacja uczy je, jak żyć.

Jeśli nie rozumiesz, co się wydarzyło twojemu dziecku, najpierw wysłuchaj i „zobacz wyraźnie” na czym polega trudność, którą przeżywa. Nie przeszkadzaj mu, gdy chce używać swojego rozumu do rozwiązywania swoich problemów. Ono wie, że ty wiesz, co i jak powinno zrobić, ale czy mógłbyś być trochę leniwy i nie mówić mu tego? Niech samo pokombinuje. Ważne jest jednak, by wiedziało na pewno, że będziesz przy nim, gdyby tego potrzebowało.

Dziecko ma wiele swoich spraw. Jeżeli ci ufa, zwróci się o pomoc, ale nie potrzebuje tego, byś wciąż mieszał się w jego życie. Nie chce byś je ciągle poprawiał, strofował, pouczał, ustawiał, mówił jak ma myśleć i postępować. Chce byś leniwie czekał aż zwróci się do ciebie zawsze wtedy, gdy będzie potrzebowało twojej obecności. A możesz być pewny, że zdarzać się to będzie częściej niż myślisz, bo ono uwielbia kontakt z trochę  leniwym rodzicem.

Bo taki tata mu nie zagraża. Nie rzuci się na niego z nowym genialnym pomysłem, jak jeszcze lepiej i szybciej może rozwijać swoje ukryte talenty. ”Mamo zobacz, kim jestem i kim się staję. Sam jestem zaskoczony. Nie myśl wciąż o tym, co już osiągnąłem i jak zwiększyć moje szanse na sukces. Nie tresuj mnie. Jestem człowiekiem nie cyborgiem. Chcę uczyć się od ciebie jak być SZĘŚLIWYM, a nie jak być BARDZO ZAJĘTYM.

Autorki: Joanna Markiewicz i Barbara Jakubowska z Pracowni SyWiRe www.sywire.pl

Źródło: www.czasdzieci.pl

Informacje

Nazywam się Alexis Tala, mam 38 lat, pochodzę z Kamerunu ale mieszkam w Polsce już od 8 lat. Znajomi wołają mnie “Alek” lub “Alex” według własnego uznania. Jestem mężem najpiękniejszej i najwspanialszej kobiety na świecie Agnieszki oraz ojcem czwórki wspaniałych dzieci: Samuelek (ur. 11.11.2008 r.), Pawełek (ur. 26.04.2010 r.), Hania (ur. 27.04.2011 r.) i Joanna (ur. 24.01.2013 r.). Bycie mężem i ojcem sprawiają mi największą radość na świecie. Ostatnio odkryłem jaką wartością i jakim bogactwem są rodzina, małżeństwo i dzieci, i postanowiłem wszystko inwestować, aby stać się najlepszym mężem, ojcem i głową rodziny, jakim mogę być. Od tego odkrycia, jestem dumnym mężem i ojcem. Pracuję i modlę się, liczą na Bożą pomoc, by stać się zaangażowanym i poświęconym mężem, ojcem i głową rodziny takim, jakim Bóg chce żebym był. Wierzę, że z Bożą pomocą uda mi się, i moja rodzina będzie najszczęśliwszą.

Tagged with: , ,
Napisane w Artykuły, Macierzyństwo, Ojcostwo, Rodzicielstwo

Skomentuj

Luty 2013
Pon T Śr T Pt S S
« Sty   Mar »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  
